Zakup rolek przez internet – prawo zwrotu

Zakupy przez internet stają się coraz bardziej popularne – pozwalają oszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Ale jak to ma się do zakupu rolek?

Najważniejsza kwestią przy zakupie rolek jest prawo zwrotu/wymiany przysługujące każdemu klientowi robiącemu zakupy przez internet – nazywane profesjonalnie prawem odstąpienia od umowy. Dzięki temu możemy być pewni że zakup za dużych lub za małych rolek przez internet będzie się wiązał jedynie z ryzykiem poniesienia kosztów związanych z odesłaniem produktu do sklepu.

Jak to działa:

W terminie 14 dni kalendarzowych , konsument który zawarł umowę na odległość może odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów.

UWAGA:

  • 14 dni kalendarzowych – NIE ROBOCZYCH, liczone od dnia objęcia produktu w posiadanie.
  • prawo zwrotu nie obowiązuje w sklepach stacjonarnych, ale obowiązuje jeśli produkt został zakupiony online z odbiorem osobistym w siedzibie sklepu

Aby skorzystać z prawa zwrotu należy w podanym terminie wysłać do sklepu oświadczenie o odstąpieniu umowy (listem lub e-miałem). Sklepy internetowe mogą udostępnić swoje formularze, jednak ich wypełnianie NIE JEST OBOWIĄZKOWE. Najpewniejszym sposobem jest wysłanie oświadczenia z informacją, iż chce się odstąpić od umowy, a następnie podać takie szczegółu jak:

  • numer zamówienia
  • dane produktu, który zwracamy (nie zawsze zwracamy całe zamówienie)

UWAGA:

  • konsument ma obowiązek dostarczyć produkt sprzedawcy w terminie 14 dni kalendarzowych od daty złożenia oświadczenia
  • konsument ponosi koszty związane z dostarczeniem produktu do sprzedawcy

Bardzo ważnym zapisem w regulaminach sklepu jest punkt brzmiący w sposób następujący:

„Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości Produktu będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Produktu.”

Co to tak naprawdę oznacza?

Konsument ma prawo sprawdzić czy dany produkt spełnia jego oczekiwania czyli np. czy rozmiar jest poprawny, czy rolka nie uciska itp. Aby tego dokonać trzeba wyciągnąć rolki z pudełka, przymierzyć i przejechać się kawałek. I tutaj powstaje problem: kiedy dany sposób sprawdzenia był konieczny a kiedy nie.

Jako doświadczony sprzedawca oraz rolkarz, który zdaje sobie sprawę, że zakup rolek przez internet niesie ze sobą ryzyko polecam:

  • w miarę możliwości otworzyć pudełko z rolkami nie niszcząc go. Jeśli rolki były tak zapakowane, że nie dało się ich wyciągnąć bez naruszenia opakowania – Sprzedawca nie ma prawa żądać od konsumenta zwrotu za opakowanie.
  • uważać aby takie elementy jako klucze, dodatkowe śruby, instrukcje itp. nie zostało zniszczone i w razie zwrotu, zostały odesłane wraz z rolkami. Użycie tych rzeczy zdecydowanie nie jest konieczne do stwierdzenia cech produktu.
  • przymierzyć rolki w sposób opisany w tym video a następnie śmiało pojeździć w nich po domu czy w garażu – gdzieś gdzie jest gładka i czysta nawierzchnia, która nie spowoduje zniszczenia kółek. Warto również chwilę posiedzieć w rolkach i zobaczyć jak z czasem będą się układać do kształtów stopy.
  • przed odesłaniem rolek warto je zasznurować i zapiąć (będziemy wtedy mieli pewność że nie ulegną one uszkodzenia podczas wysyłki), przetrzeć mokrą szmatką kółka, zapakować w oryginalne opakowanie a następnie obkleić papierem do pakowania lub stretchem – nie polecam zaklejania pudełek bezpośrednio taśmą gdyż później próba jej usunięcia może spowodować uszkodzenie opakowania

Przez prawie 10 lat pracy w sklepie internetowym z rolkami nie spotkałem się z sytuacją, w której konsument spełniając wszystkie powyższe punkty musiałby ponieść jakiekolwiek dodatkowe koszty związane ze zmniejszeniem wartości produktu. Niestety zdarzały się sytuacje gdzie klienci odsyłali rolki z mechanicznymi uszkodzeniami powstałymi podczas upadku.

Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostawy – takie wpisy pojawiają się w regulaminach sklepów internetowych.

UWAGA:

  • Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami
  • Sprzedawca zwraca koszty wysyłki konsumentowi, ale tylko w kwocie równej najtańszemu sposobowi wysyłki dostępnemu w danym sklepie. Czyli jeśli wybraliśmy przesyłkę EXPRESS za 50 złotych, a dostępna jest opcja STANDARD za 20 złotych – sprzedawca zwróci nam tylko 20 złotych

Jeśli kupujecie produkty w sklepie, który zna się na rzeczy a obsłudze zależy na tym aby kupiony przez Was sprzęt był odpowiedni i dobrze dobrany – nie będzie mieli żadnych problemów z ewentualnym zwrotem lub wymianą. Wszystkie powyższe informacje dotyczą WSZYSTKICH produktów kupowanych przez internet – nie tylko rolek. Jeśli otrzymacie drogą e-mail’ową ze sklepy, w którym dokonaliście zakupu informację iż nie przyjmują zwrotów – taki e-mail jest już podstawą do wszczęcia postępowania sądowego.